Marketingtips voor een vol naseizoen

Benchmark zomerperiode

Naseizoen dit jaar extra belangrijk

De coronacrisis heeft bij veel campings en vakantieparken gezorgd voor een tegenvallend voorseizoen. De zomerperiode lijkt gelukkig veel goed te maken. Uit onze benchmark blijkt dat de omzet t/m 4 augustus voor huuraccommodaties weer positief is. Kamperen heeft in het naseizoen echter nog wat goed te maken. Om dit jaar positief af te sluiten is een goed naseizoen daarom voor veel parken belangrijk.

Download de benchmark cijfers

6 tips voor een gevuld planbord in het naseizoen

Het vullen van het naseizoen is echter een uitdaging op zichzelf. Heb je moeite om sommige aankomstdagen of weken vol te krijgen? In dit artikel geven wij jou 6 online marketing tips om te zorgen voor voldoende bezetting in het naseizoen.  

Tip 1

Ga op zoek naar relevante doelgroepen

Buiten de reguliere schoolvakanties om kan niet iedereen zomaar op vakantie. Ga daarom voor het naseizoen op zoek naar doelgroepen die niet gebonden zijn aan de vakantieperiodes, zoals senioren, vrienden- en vriendinnengroepen, en gezinnen met jonge kinderen. Bedenk wat jouw park deze groepen te bieden heeft en richt jouw communicatie daar op in.
  • Kijk per periode naar relevante doelgroepen
  • Kijk per doelgroep wat jouw park te bieden heeft
  • Pas je communicatie aan op elke doelgroep

Tip 2

Profiteer van verschillende binnen- en buitenlandse vakantieperiodes

De vakantieperiodes in het buitenland kunnen sterk verschillen van de Nederlandse schoolvakanties. Dit maakt een buitenlandse campagne ideaal om gaten in het planbord op te vullen. Zo hebben veel Duitsers in oktober twee weken herfstvakantie, waarbij de startdatum per deelstaat verschilt. Met een gerichte campagne kan er worden gefocust op de deelstaten met een vroege en late start in oktober. Zo kunnen de weken rondom de Nederlandse herfstvakantie worden opgevuld.

Ook binnen Nederland verschillen vakantieperiodes van elkaar. Zo hebben bezoekers uit de regio Midden Nederland dit jaar zomervakantie tot 30 augustus. Door met een last-minute campagne te focussen op deze regio kunnen de laatste twee weken van de zomervakantie worden opgevuld.
  • Kijk naar binnen- en buitenlandse verschillen
  • Richt de campagnes op specifieke regio’s

Tip 3

Besteed aandacht aan de website

Veel recreatiewebsites tonen op de homepage het park in zomertijd. In het naseizoen zijn faciliteiten zoals het buitenzwembad echter minder relevant. Pas daarom de homepage aan, zodat jouw gasten informatie kunnen vinden die past bij specifieke vakantieperiodes. Elke doelgroep heeft hierbij unieke vragen. Richt daarom voor elke doelgroep pagina’s in waarop jij uitlegt waarom ze juist in die specifieke periode moeten boeken. Deze pagina’s kun je vervolgens ook gebruiken in jouw campagnes.

Heb je een meertalige website? Houdt dan ook de andere taalversies up-to-date met informatie over het naseizoen.
  • Houd de homepage voortdurend up-to-date
  • Maak landingspagina’s voor specifieke doelgroepen en periodes
  • Geef actuele informatie over alle relevante vakantiethema’s
  • Vergeet de andere taalversies van de website niet

Tip 4

Activeer jouw klantenbestand en volgers

Met het versturen van nieuwsbrieven kun je op een goedkope manier veel resultaat bereiken. Maak hierbij relevante selecties in jouw adressenbestand. Stuur bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar alle gasten die vorig naseizoen geboekt hebben, maar dit jaar nog niet. Hoe gerichter het aanbod, hoe beter het resultaat.  

Vertel aan zomergasten wat er in het naseizoen te doen is op jouw park of camping, door ze bij vertrek informatie mee te geven over komende periodes. Voeg deze informatie ook toe aan jouw geautomatiseerde mailcorrespondentie, zoals de vertrekmail.

Vergeet ook niet om alle interessante ontwikkelingen over het naseizoen te delen op jouw sociale media kanalen, om zo op een relatief goedkope wijze veel mensen te bereiken.
  • Maak relevante selecties in jouw klantenbestand en richt e-mailcampagnes in
  • Deel informatie over komende periodes met vertrekkende gasten
  • Deel alle ontwikkelingen over het naseizoen op sociale media

Tip 5

Richt betaalde campagnes in voor specifieke periodes en doelgroepen

Creëer extra aandacht bij jouw doelgroep met betaalde campagnes. Met een eigen SEA campagne voor het naseizoen koop je verkeer in op relevante zoekwoorden. Leveren generieke zoekwoorden zoals ‘herfstvakantie Nederland’ niet het gewenste resultaat? Ga dan op zoek naar langere combinaties van zoekwoorden die aansluiten op jouw aanbod. Deze longtail zoekwoorden converteren vaak beter, en dat voor lagere kosten per klik.

Kijk per advertentie welke combinatie van extensies relevant is voor de doelgroep. Voeg ook nieuwe extensies toe aan jouw brand campagne, om extra aandacht te genereren voor het naseizoen.

Benader jouw doelgroepen ook met betaalde advertenties op Facebook en Instagram. Hiermee kun je op een aantrekkelijke wijze jouw doelgroep gericht benaderen.
  • Zet SEA campagnes in
  • Voeg extensies over het naseizoen toe aan jouw brand campagne
  • Benader doelgroepen gericht met advertenties op Facebook en Instagram.

Tip 6

Benader twijfelaars opnieuw 

Een groot gedeelte van de bezoekers boekt niet bij het eerste bezoek aan jouw website. Benader daarom de bezoekers die nog niet geboekt hebben nogmaals met een remarketing campagne. Gebruik bijvoorbeeld carrousel advertenties op Facebook. Dit type advertentie biedt de mogelijkheid om meerdere onderwerpen, met doorklik naar bijhorende landingspagina, opnieuw onder de aandacht te brengen van websitebezoekers.

Probeer ook eens de nieuwe advertentievorm van Google; de Google Discovery Ad. Hiermee kun je op een aantrekkelijke wijze klanten opnieuw benaderen op bijvoorbeeld Youtube, de mobiele Google App en Gmail. Dit advertentietype werkt op een vergelijkbare manier als carrousel advertenties: In één advertentie kun je meerdere onderwerpen tonen, met elk een eigen landingspagina.
  • Richt remarketing campagnes in
  • Maak gebruik van carrousel advertenties op Facebook
  • Probeer de nieuwe Google Discovery Ads

Een greep uit ons portfolio

EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst
EveryOffice - Park van de toekomst